9 najczęściej zadawanych pytań przez klientów SEO

0 napisany przez Paweł Pawlak, 08 września 2016

Klienci zainteresowani pozycjonowaniem strony w wynikach organicznych Google różnią się od siebie pod wieloma względami. Wielkość firmy, branża, posiadana strona internetowa czy budżet na reklamę to tylko niektóre z wyróżników. Można natomiast dostrzec pewne prawidłowości w pytaniach kierowanych do agencji SEO. Oto te, które słyszymy najczęściej.

1. Dlaczego rozliczenie ryczałtowe, a nie za efekt?

Jest to jedno z pierwszych pytań, pojawiające się po otrzymaniu przez klienta oferty na pozycjonowanie, w której widnieje kwota stałej opłaty miesięcznej. W większości klientów od razu rodzi się niepewność: „Jak to? Chcą pieniądze, ale jeszcze nic nie zrobili?”.

Niepewność ta jest uzasadniona, zwłaszcza w przypadkach, gdy klienci mają doświadczenie z agencjami SEO, z którymi rozliczali się dotychczas za efekt w postaci obecności w top10 pod konkretnymi frazami kluczowymi, czy też wygenerowania odpowiedniego ruchu na stronie.

Rozliczenie za efekt jeszcze kilka lat temu było rzeczą normalną i bardzo powszechną. Efekt w postaci poprawy widoczności strony pod konkretnymi frazami był znacznie łatwiejszy do osiągnięcia, a koszty ponoszone przez agencję stosunkowo niewielkie. Kolejne aktualizacje algorytmu sprawiły, że osiągniecie wysokich pozycji stało się znacznie trudniejsze, a same koszty pozycjonowania wzrosły. Obecnie to właśnie rozliczenie oparte o opłatę stałą jest najpopularniejsze wśród agencji.

2. Za co płacimy w ryczałcie?

Następstwem pierwszego pytania jest kwestia, za co tak naprawdę firma ma płacić ryczałt skoro nie za efekt?

Służę odpowiedzią. W ramach ryczałtu klient otrzymuje:

  • audyt, czyli dokładną analizę strony (i przygotowany na jej bazie dokument) pod kątem SEO i jej zgodności z wytycznymi Google dla webmasterów;
  • optymalizację serwisu pod kątem SEO w oparciu o przygotowany uprzednio audyt;
  • link building, czyli zdobywanie linków z wartościowych serwisów;
  • tworzenie własnego zaplecza linkowego dla strony;
  • tworzenie i publikacja contentu zarówno w obrębie strony, jak również na serwisach zewnętrznych;
  • support w tworzeniu efektywnej strategii marketingu internetowego.

Powyższe elementy nie są jedynymi, ale najczęstszymi składowymi kwoty ryczałtu. Szerzej na temat tego, za co płaci się agencji w ramach ryczałtu można przeczytać w jednym z moich wcześniejszych artykułów.

3. Skąd taka kwota?

Klienci, którzy pytają o rozliczenie w postaci ryczałtu bądź pół ryczałtu, często chcą wiedzieć, skąd wzięła się jego wysokość.

Ryczałt należy traktować jak comiesięczny budżet na reklamę. Jego wysokość uzależniona jest od potrzeb strony w zakresie podejmowanych działań. Uzyskanie konkretnych pozycji w wynikach wyszukiwania bądź pożądanego ruchu (a co za tym idzie przychodu) wymaga konkretnego nakładu pracy ze strony pozycjonera oraz kosztów (np. przygotowania tekstów i ich publikacji na zewnętrznych serwisach, zlecanie działań z zakresu marketingu szeptanego). Strony z różnych branż i o różnych parametrach technicznych mogą się pod tym względem znacznie różnić. Im większe będą potrzeby strony w zakresie linkowania, tym wyższa będzie kwota ryczałtu.

4. Czy wykonana praca jest raportowana? Co zawierać będzie raport?

Klienci chcą wiedzieć, za co płacą co miesiąc agencji SEO. Dlatego też wykonywana praca musi być stale raportowana. Naturalnym jest więc pytanie, czy i w jaki sposób klienci będą informowani o progresie prowadzonych prac.

Przygotowany przez agencję SEO raport zawiera najczęściej (a przynajmniej powinien zawierać) informacje na temat tego:

  • jakie działania zostały w danym okresie wykonane tj: jakie zmiany wprowadzono na stronie, jakie linki zostały zdobyte itp.?

  • jakie skutki miały powyższe działania i w jakim stopniu agencja zbliża się do realizacji założonych celów?

  • jakie kroki należałoby podjąć, aby działania pozycjonerskie były jeszcze bardziej skuteczne?

Oprócz raportów przygotowywanych w określonych odstępach czasowych (co miesiąc, co dwa miesiące, co kwartał itp.), klient powinien mieć również stały dostęp do monitoringu pozycji oraz narzędzi takich jak Google Analytics i Google Search Console oraz uzyskać pomoc w ich obsłudze.

5. Czy mogą państwo zagwarantować efekt swojej pracy?

Nie. Niemożliwe jest zagwarantowanie osiągnięcia, czy też utrzymania na zawsze wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka to środowisko zewnętrzne, na które agencje zajmujące się SEO nie mają pełnego wpływu. Nikt spoza Google (czy też Bing, Yahoo, Yandex, Seznam itp.) nie zna dokładnie czynników wpływających na pozycje w wyszukiwarce. W tej sferze pozycjonerzy posługują się nabytymi kompetencjami, doświadczeniem i domysłami. Jak pokazały przeszłe aktualizacje algorytmu – takie jak Pingwin lub Panda (czy też setki pomniejszych aktualizacji, którymi Google się nie chwali) – ugruntowaną pozycję w wynikach wyszukiwania łatwo można stracić. Agencja może (powinna!) natomiast zagwarantować wykorzystanie swojej najlepszej wiedzy i umiejętności do osiągnięcia jak najefektywniejszych wyników.

6. Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów?

Na to pytanie nie można dać jednoznacznej odpowiedzi przed rozpoczęciem współpracy. Czas na uzyskanie pierwszych efektów z pewną dokładnością można oszacować na podstawie analizy:

  • parametrów strony, takich jak wiek domeny, poziom indeksacji stopień optymalizacji;

  • dotychczasowego zaplecza linkowego;

  • konkurencyjności i trudności wypozycjonowania konkretnych fraz kluczowych.

Uzyskanie pierwszych efektów w zależności od powyższych czynników może zająć od kilku tygodni do kilku miesięcy. Im dłużej będzie trwała współpraca, tym określenie przybliżonego terminu realizacji będzie łatwiejsze na podstawie obserwacji, w jaki sposób strona „reaguje” na proces optymalizacji, przyjętą strategię linkowania itp.

7. Czy pozycjonowanie można prowadzić tylko przez chwilę lub z przerwami?

W teorii pozycjonowanie tylko przez krótki czas jest możliwe, jednak w praktyce jest to bezcelowe. Po pierwsze, w wyszukiwarce zachodzą ciągłe zmiany. Oznacza to, że wypozycjonowana dziś strona za kilka miesięcy może znaleźć się z powrotem na niezadowalających pozycjach. Po drugie, konkurencja nie śpi. Jeżeli prace z zakresu pozycjonowania zostaną wstrzymane, bezpośrednia konkurencja firmy prowadząc stałe działania z łatwością może ją przeskoczyć pod najkorzystniejszymi frazami kluczowymi.

Pozycjonowanie jest ciągłym procesem składającym się z dwóch etapów: osiągnięcia pozycji pod frazami kluczowymi i utrzymania pozycji pod frazami kluczowymi. Jeżeli proces ten zostanie przerwany, łatwo jest stracić wypracowane efekty. Wznowienie pozycjonowania (nawet u innej agencji) nie będzie więc oznaczało podjęcia prac w miejscu, w którym zostały zakończone. Raczej będzie to ponowne rozpoczęcie pracy od zera. Decydując się więc na pozycjonowanie warto więc jest mieć to na uwadze.

8. W jaki sposób wyliczana jest kwota za pozycję?

W przypadku wspomnianego przeze mnie rozliczenia pół ryczałtowego, oprócz kwoty pozycjonowania pojawia się również inny element, np. kwota za wypracowany efekt w postaci osiągnięcia konkretnych pozycji, osiągnięty ruchu na stronie zwiększenia liczby i wartość transakcji (czy też generalnie przychodu) itp. Rozliczenie w części efektywnościowej nie różni się niczym od popularnego jeszcze kilka lat temu modelu rozliczeniowego. Klienci często pytają, skąd biorą się takie a nie inne kwoty.

Czynnikami, jakie mają wpływ na wycenę konkretnych fraz są:

  • konkurencyjność fraz kluczowych i trudność ich wypozycjonowania,

  • parametry techniczne strony.

Dla przykładu, znacznie łatwiej będzie wypozycjonować stronę z branży przemysłowej pod mało konkurencyjnymi frazami związanymi z bardzo specjalistycznymi urządzeniami niż sklep internetowy pod konkurencyjnymi frazami związanymi z wystrojem wnętrz. Co za tym idzie, faktura za pozycjonowanie dla pierwszej z wymienionych stron z dużym prawdopodobieństwem będzie niższa.

9. Czy jesteście w stanie wypozycjonować mnie na frazę kluczową X?

To pytanie często pada w zapytaniach ofertowych. Klienci sugerują (niejednokrotnie dość ogólne) frazy, pod którymi chcieliby być widoczni w wynikach wyszukiwania. Najczęściej przy doborze fraz kierują się ich perspektywicznymi parametrami, takimi jak miesięczna liczba wyszukiwań. O ile w teorii wypozycjonowanie danej strony pod konkretnymi frazami jest możliwe, że w praktyce może się okazać bardzo ciężkie z kilku powodów.

Pierwszym z nich jest trudność wypozycjonwoania pod konkurencyjnymi frazami. Im bardziej frazy są popularne, tym większy tłok w pierwszej dziesiątce, dwudziestce, a nawet pięćdziesiątce wyników wyszukiwania. Dodatkowo, najwyższe pozycje są okupowane przez strony, dla których działania prowadzone są nawet od kilku lat. Aby więc osiągnąć takie pozycje trzeba się wykazać odpowiednią cierpliwością i przygotować na koszty adekwatne do trudności.

Drugim powodem jest niedopasowanie zbyt ogólnych fraz do tego, co strona ma faktycznie do zaoferowania. Często za dużą liczbą wyszukiwań kryją się osoby, które nie są naszym targetem i wpisują daną frazę poszukując raczej informacji na temat danego zagadnienia niż konkretnego produktu lub usługi. Przykładowo, wpisując frazę „nurkowanie” użytkownik będzie szukać raczej informacji na temat tego sportu niż sprzętu do nurkowania czy lekcji nurkowania.

Otrzymane od klienta sugestie fraz, pod którymi chciałby pojawiać się w wynikach wyszukiwania poddajemy dokładnej analizie i wskazujemy, czy jest to dobry kierunek czy też bardziej efektywny będzie większy stopień uszczegółowienia. Źle dobrane frazy to dla klienta dodatkowy koszt, który nie przekłada się na przychód, a często ciągnie za sobą inne negatywne skutki, takie jak wyższy współczynnik odrzuceń czy krótszy czas spędzony na stronie.

Powyższe pytania nie są jedynymi, które zadają nam klienci. Te wymienione powyżej powtarzają się bardzo często niezależnie od wielkości klienta czy branży, w której działa. Jeżeli po przeczytaniu mojego wpisu nadal głowią Cię jakieś zapytania i chciałbyś wiedzieć więcej, skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy!

O autorze:

Paweł Pawlak

W agencji 4People prowadzi kampanie pozycjonowania. Koordynuje prace działu, pracuje nad audytami SEO, dostępności i użyteczności, optymalizuje witryny i w ogóle robi wszystko, żeby były widoczne w wyszukiwarce.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!