6 najczęstszych błędów przy samodzielnym prowadzeniu AdWords

0 napisany przez Aleksander Gabryś, 05 lutego 2015

Oto sześć najpopularniejszych błędów, które pojawiają się przy prowadzeniu kampanii AdWords. Jeśli zarządzasz nimi samodzielnie – zobacz, czy nie są Ci one obce!

Trudno dziś o właściciela firmy, który nie słyszał, a coraz częściej nawet nie korzystał z Google AdWords. Prostota, elastyczność, szybkość uruchomienia i mierzalność tego kanału promocji implikuje jego zrozumiałą popularność. Obecność AdWords, jako elementu strategii marketingowej każdej firmy, jest obecnie niemal oczywista.

Na kontach zarządzanych samodzielnie przez firmę (przez pracownika, a nie raz przez samego właściciela) regularnie napotykam się na podstawowe błędy wynikające z niewiedzy i nieznajomości tego narzędzia. Nieumiejętne prowadzenie kampanii może skutkować niepotrzebnymi wydatkami, a w konsekwencji – zniechęcić do korzystania z tego rodzaju reklamy.

O podstawowych błędach popełnianych przy prowadzeniu kampanii AdWords opowiem w kolejnych sześciu punktach.

1. Brak analityki

Najczęstszym błędem jest brak lub niewłaściwe korzystanie z narzędzi analitycznych. Google Analytics to podstawa. Jest to proste i darmowe narzędzie, które pokaże ilość generowanego ruchu, jego źródła, a także ich jakość. Analiza kilku podstawowych elementów już na wstępie może wiele powiedzieć o naszej promocji. Tutaj warto zwrócić uwagę na takie wskaźniki jak – czas spędzony na stronie, ilość przeglądanych podstron czy współczynnik odrzuceń.

Kluczową miarą do oceny skuteczności są jednak konwersje, czyli działania wykonywane na stronie, które mogą prowadzić do zrealizowania naszych celów biznesowych. Konwersję możemy rozumieć jako pobranie ze strony oferty, wysłanie zapytania, odsłonięcie numeru telefonu czy dokonanie zakupu. Witryny niesprzedażowe również powinny prowadzić pomiary takich elementów, a jeśli  nie mają ich na stronie – to należy rozważyć ich wprowadzenie.

W przypadku witryn sprzedażowych (sklepów internetowych) nie może dochodzić do sytuacji, w której w ramach Google Analytics nie zostanie uruchomiony moduł e-commerce. Pomiar konwersji pozwala ustalić, które źródła generują największą sprzedaż i na tej podstawie możliwa jest optymalizacja działań tak, by otrzymać zadowalający dla nas efekt.

 

2. Niezrozumienie dopasowań słów kluczowych

AdWords pozwala na łatwe ustalenie słów kluczowych, pod którymi chcemy pokazać naszą reklamę. Zanim jednak te słowa dodamy, warto się z nimi zapoznać, zrozumieć i dowiedzieć się, jak działają i co się z tymi działaniami wiąże.

Zbyt szerokie dopasowania i brak późniejszej kontroli prawie zawsze oznacza mniejsze lub większe straty finansowe. Przykładowo –  jeśli użyjemy słów w dopasowaniu przybliżonym, może okazać się, że nasza reklama pojawia się przy zapytaniach niedotyczących naszej oferty. Mimo to, reklama będzie notować kliknięcia, a zatem generować koszty.
W drugą stronę, jeśli wykorzystamy wyłącznie dopasowanie ścisłe, może okazać się, że tracimy sporo wartościowego ruchu, ponieważ reklama nie pojawiła się przy słowach mocno powiązanych z naszą ofertą. Złotego środka nie ma. Trzeba kontrolować wyświetlanie reklam i na bieżąco je optymalizować.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o dopasowaniu słów kluczowych, zajrzyj tutaj!

3. Brak rozszerzeń

AdWords umożliwia rozbudowanie naszego standardowego komunikatu reklamowego o dodatkowe opcje zwane rozszerzeniami. Podstawowymi z nich są rozszerzenia połączeń telefonicznych, lokalizacji geograficznej oraz linki do podstron.

Jest to ciekawa opcja, ewidentnie poprawiająca wyniki działań, a tym samym zwiększająca zyski z promocji. Sprawdziliśmy to i w testowanych kampaniach z zastosowaniem rozszerzeń, CTR wzrósł średnio o 71%, a współczynnik konwersji o ponad 120%.

Dlaczego więc tak często rozszerzenia są pomijane?

Więcej o testowaniu rozszerzeń i ich wynikach możecie przeczytać tutaj!

4. Słaba struktura konta

Planując kampanię AdWords należy zastanowić się jaki jest jej cel,  ponieważ determinuje on późniejszą strukturę naszego konta. Z jednej strony Google zaleca, by struktura konta odzwierciedlała budowę naszej strony, ale z drugiej – struktura może też być oparta na naszym planie promocyjnym.

Konto jakie stworzymy powinno pozwalać w łatwy sposób analizować w przyszłości jego skuteczność oraz wprowadzać w możliwie jak najprostszy sposób nawet większe zmiany.

Dobrze jest więc rozdzielać sieć reklamową od sieci wyszukiwania, a grupy reklam tworzyć jak najbardziej szczegółowo. Dlaczego? Precyzyjna grupa słów, zawierać będzie konkretne słowa kluczowe i komunikaty reklamowe dopasowane idealnie do tych słów. Co zyskamy? Lepszy CTR, a docelowo – również niższe stawki za kliknięcie.

Sprawdź co na ten temat pisze Google.

5. Mała liczba komunikatów reklamowych

Ten punkt to tak naprawdę kontynuacja punktu wcześniejszego. Wiesz już, jak ważna jest właściwa struktura konta i odpowiednio przygotowane grupy reklamowe. Jednak w grupach reklamowych znajdują się również komunikaty reklamowe.

Na kontach, które analizowałem najczęściej w grupie pojawiał się tylko jeden komunikat. Dlaczego? Skoro, kiedy zawiera ona więcej komunikatów, możemy bez problemu sprawdzić, który z nich jest najskuteczniejszy. Mniej efektywne reklamy można wówczas wyłączyć, a tworzyć nowe – oparte już na modelu, który się sprawdził.

Dodatkowo grupa reklamowa powinna zawierać również komunikat dedykowany na urządzenia mobilne. Taki komunikat w przypadku wyszukiwania np. w telefonie, uzyska lepsze wyniki.

 

 

6. Konta bez historii

Spotykałem się z sytuacjami kiedy jeden klient posiadał kilka kont AdWords. Kiedy przychodził mu nowy pomysł na promocję lub na starym koncie kończyły się środki, tworzył nowe konto. Nie polecam takiego modelu. Od początku dobrze planowana struktura pozwala poruszać się w ramach jednego konta, a konto takie nabiera historii. Taka historia z kolei może mieć wpływ na ocenę jakości kampanii, a tym samym może mieć szanse na uzyskanie niższych staweki CPC.

Powyższe punkty jedynie sygnalizują tematy, na które warto zwrócić uwagę i z którymi należy dokładniej się zapoznać. W moim odczuciu, błędy te są skutkiem braku czasu jaki trzeba poświęcać na to, by dobrze zrozumieć i wykorzystać możliwości jakie daje AdWords.

Jeśli nie dysponujemy czasem, a chcemy prowadzić działania AdWords, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty. Koszt obsługi kampanii często będzie znacznie niższy niż straty, które poniesiemy prowadząc działania samodzielnie.

O autorze:

Aleksander Gabryś

Google AdWords to najważniejsza część jego zawodowego świata. Kolejna – Google Analytics. W branży od 2007 roku. W pracy zwraca szczególną uwagę na profesjonalizm. Jest przywiązany do szczegółu, do każdego problemu podchodzi w sposób analityczny. Zapewne dlatego prawie nie ponosi porażek. Posiadacz certyfikatu Google AdWords oraz indywidualnych kwalifikacji Google Analytics. O tym, że rzeczywiście zna się na rzeczy mogą przekonać się wszyscy czytelnicy jego artykułów.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!