10 narzędzi do optymalizacji konwersji, z których możesz skorzystać ZA DARMO

0 napisany przez Robert Polak, 20 lutego 2015

 Poznaj 10 darmowych narzędzi, za pomocą których możesz zwiększyć konwersję dla swojej witryny.


W jednym z moich wcześniejszych artykułów pisałem o tym w jaki sposób szybko i skutecznie wykonywać testy A/B na witrynach z małym ruchem. Wspominałem tam o kilku narzędziach przyspieszających ten proces.
W dzisiejszym wpisie postanowiłem przedstawić zestaw narzędzi, które w mniejszym lub większym stopniu stopniu wykorzystujemy przy pracy nad optymalizacją współczynnika konwersji.

Oczywiście najczęściej korzystamy z wersji płatnych tych narzędzi (ze względu na brak ograniczeń funkcjonalnych), ale każde z nich posiada bezpłatny okres próbny lub darmową wersję.

Najczęstszym ograniczeniem wersji darmowej jest liczba odwiedzin/sesji, dlatego jeśli posiadasz małą witrynę – prawdopodobnie nie będzie to stanowiło dla Ciebie żadnego problemu :)

Narzędzia analityczne

Yandex Metrica

Tak tak to nie pomyłka :). Zamiast Google Analytics wymieniłem narzędzie rosyjskiego giganta. Nie stało się tak bez powodu. Yandex Metrica – moim zdaniem, posiada przewagę nad Google Analytics w zakresie analizy zachowań użytkowników na stronie. Nie dość, że możesz zobaczyć heat mapę, to na dodatek możesz nagrywać przebieg wizyty użytkownika na stronie! Wszystko w naprawdę w łatwej do zrozumienia w formie. Zobacz:

PS. Metrica wysyła również powiadomienia SMS jeśli Twoja strona nie działa. Tej funkcji w Analytics (przynajmniej na razie) na pewno nie doświadczysz.

Darmowe konto: całkowicie bezpłatne bez ograniczeń.
Link: https://metrica.yandex.com/

Mousestats

Mousestats to prawdziwy kombajn – możemy analizować heat mapy, nagrywać wizyty użytkowników, analizować wypełnianie formularzy czy też – ostatnia nowość, tworzyć mikroankiety.
Zanim zacząłem korzystać z Mousestats, korzystałem z wielu popularnych narzędzi – Crazy Egg (do analizy heat map), Click Tale (do nagrywania wizyt użytkowników) czy Formisimo (do analizy formularzy). Uważam jednak, że Mousestats łączy w sobie zalety wszystkich wymienionych narzędzi w jedno.

Kilka funkcji mousestats do podejrzenia:

a) heatmapy:
https://www.mousestats.com/static/theme/salesv2/serviceScreenshots/move.gif

b) nagrywanie użytkowników:
https://www.mousestats.com/static/theme/salesv2/serviceScreenshots/playbacks.gif

c) analityka formularzy:
https://www.mousestats.com/static/theme/salesv2/serviceScreenshots/formanalytics.gif

Darmowe konto: ograniczona liczba wizyt i funkcjonalności.
Link: https://www.mousestats.com/

Narzędzia do tworzenia landing page i testów A/B

Optimizely

Optimizely umożliwia wykonywanie testów A/B bez potrzeby znajomości języków programowania. Jeśli chciałbyś na swojej stronie przetestować, który z nagłówków będzie lepiej konwertował – wystarczy kilka kliknięć w wizualnym edytorze optimizely. Wyniki testów można sprawdzić w przejrzystych raportach.

Wcześniej do testów A/B wykorzystywałem min. Visual Website Optimizera, ale od momentu gdy w Optimizely jest dostępna darmowa wersja Starter – korzystam głównie z tego narzędzia.

Oczywiście wersja płatna Optimizely zawiera zdecydowanie więcej możliwości niż Starter, jak choćby nieograniczona liczba domen/projektów (Starter umożliwia tylko testy na 1 domenie). Nie mniej – warto zacząć od startera.

Darmowe konto: ograniczona liczba wizyt i funkcjonalności.
Link: https://www.optimizely.com/

Landingi

To polskie narzędzie służy do tworzenia landing page’ów bez potrzeby wsparcia grafika czy programisty. Dzięki wizualnemu edytorowi naprawdę można błyskawicznie stworzyć działający LP! Jeśli w ogóle nie masz na to czasu – możesz skorzystać z gotowych szablonów. Oprócz tego – narzędzie posiada inne ciekawe funkcje jak możliwość integracji z zewnętrznymi narzędzami np. Mailchimp, BaseCRM czy SalesMANAGO.

Do budowy LP wykorzystywałem także Ubounce, ale Landingi są zdecydowanie mniej kosztowne i choć nie zawierają tylu funkcji, sprawdzają się idealnie w większości przypadków.

Niestety, narzędzie ma również swoją wadę – nie ma wersji bezpłatnej, jest tylko możliwość skorzystania z 30-dniowego okresu próbnego.

Darmowe konto: brak, wyłącznie 30-dniowy okres próbny.
Link: http://landingi.pl/

Ankiety

UsabilityHub

UsabilityHub umożliwia testowanie projektów graficznych czy mockupów zanim trafią pod skalpel webdevelopera. Projekt graficzny jest wyświetlany innym użytkownikom serwisu przez 5 sekund, którzy następnie odpowiadają na serię pytań. Dzięki takiemu prostemu testowi możemy zweryfikować czy na pewno te elementy, na których nam zależy są zauważane przez użytkowników.

Model funkcjonowania serwisu bazuje na zasadzie “coś za coś”. Jeśli chcesz, by przetestował Twój projekt – musisz przetestować inny lub też wykupić punkty. Oczywiście, jeśli chcesz by korzystanie z serwisu było darmowe.

Darmowe konto: pod warunkiem uczestnictwa w testach innych projektów.
Link: https://usabilityhub.com/

Mousestats (moduł ankiet)

Planowałem umieścić w zestawieniu Qualaroo, ale funkcjonalności nowego modułu Mousestats do ankiet są na tyle rozbudowane, że postanowiłem umieścić je zamiast tego pierwszego.

Narzędzie pozwala na wyświetlanie ankiet użytkownikom strony internetowej najczęściej w lewym lub prawym dolnym rogu ekranu.

Ankiety mogą składać się z wielu kroków, a po wypełnieniu użytkownik może być np. przekierowany na inną stronę. Konfigurując ankietę można filtrować adresy URL tak, by ankiety wyświetlały się jedynie na tych podstronach, które nas interesują.

Dodatkowo możemy konfigurować wygląd ankiety dopasowując ją graficznie do naszej strony.

Z drugiej strony typowe narzędzie do ankiet np. Qualaroo ma więcej możliwości jak choćby możliwość wyświetlania ankiet w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę (zamknąć kartę w przeglądarce). Zawsze możesz wypróbować oba narzędzia.

Darmowe konto: z ograniczoną liczbą wypełnionych ankiet (1 mln).
Link: http://www.mousestats.com/

Dostępność

Browserling

Browserling umożliwia testowanie strony internetowej na wielu przeglądarkach oraz różnych rozdzielczościach bez potrzeby instalowania czegokolwiek na komputerze. Wystarczy, że wpiszesz adres strony internetowej i możesz zobaczyć jak działa Twoja strona w wersji mobile np. na Safari (nawet jeśli nie masz zainstalowanej tej przeglądarki).

Wersja bezpłatna narzędzia ma ograniczone możliwości dotyczące rozdzielczości, w których można przeglądać stronę oraz wersje przeglądadrek. Czasami również trzeba poczekać w kolejce na możliwość skorzystania z narzędzia.

Darmowe konto: bezpłatne z ograniczoną liczbą funkcjonalności.
Link: https://browserling.com/

Google PageSpeed Insights

Narzędzie prosto z amerykańskiej korporacji pozwoli Ci sprawdzić jak szybko Twoja strona ładuje się na urządzeniach mobilnych oraz desktopach, a także wskaże obszary, które możesz poprawić.

O tym jak szybkość ładowania się strony wpływa na konwersję, możesz przeczytać tutaj. Warto więc zadbać o ten element budując czy optymalizując stronę internetową.

PS. Nawet witryny Google nie otrzymują pełnych 100 punktów :) Jeśli masz wynik zbliżony do 80-90 punktów – jest dobrze! :)

Darmowe konto: całkowicie bezpłatne bez ograniczeń.
Link: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Inne narzędzia wspomagające konwersję:

Hellobar

Hellobar to prosty pasek, który umieszcza się na stronie internetowej najczęściej nad menu głównym. Na pasku można wyświetlać dowolne komunikaty – najczęściej zachęcające do skorzystania z usług, zapisania się do newslettera czy pobrania katalogu.

Neil Patel pisał na swoim blogu, że hellobar poprawił rejestrację użytkowników o 11%. Całkiem sporo jak na taki prosty pasek, nieprawdaż? :)

Wersja bezpłatna hellobara ma ograniczoną liczbę wyświetleń (po przekroczeniu której, mogą wyświetlać się reklamy, a także widoczne logo produktu).

Darmowe konto: z ograniczoną liczbą wyświetleń.
Link: https://www.hellobar.com/

Screen Popper

Screen Popper to kolejne proste narzędzie (po hellobarze), które pozytywnie wpływa na wzrost współczynnika konwersji. Zasada działania narzędzia polega na tym, że w momencie gdy chcesz opuścić stronę internetową lub też gdy znajdujesz się na niej wystarczająco długo – pojawia się popup z ofertą lub inną korzyścią.

Wersja free tego narzędzia jest dostępna przez 14 dni, jednak z testowanych przeze mnie narzędzi, to jest chyba najtańsze.

Darmowe konto: brak, wyłącznie 30-dniowy okres próbny.
Link: http://screenpopper.com/

Prezentowane powyżej narzędzia nie wymagają zaawansowanych umiejętności programistycznych. Najczęściej wystarczy wkleić kilka linijek kodu. Jeśli posiadasz na stronie Google Tag Managera – instalacja jest jeszcze prostsza!

Z chęcią poznam Twoje opinie na temat powyższych narzędzi – być może w danej kategorii znasz coś innego, wartego uwagi?

O autorze:

Robert Polak

Jako dyrektor generalny agencji 4People czuwa nad tym, aby każda kampania prowadzona była w sposób zgodny z celami biznesowymi klienta. Interesuje się analityką internetową oraz użytecznością. Szczególną uwagę zwraca na optymalizację konwersji.

Komentarze

Marketing dla ludzi
Zapisz się do newslettera!
Zdobywaj wiedzę! Co dwa tygodnie otrzymasz najciekawsze artykuły na swoją skrzynkę e-mail!
...i dołącz do ponad 600 subskrybentów!
Marketing dla ludzi
Bądź na bieżąco!
Zapisz się do naszego newslettera. To nic nie kosztuje, a istnieją dowody Amerykańskich naukowców, że to się opłaca!